Blok tematyczny realizowany w przez dzieci w grupie Fiołki w dniach 23- 27.03.20r.  
  1. Pytamy dziecko o to, po czym rozpoznajemy, że zakończyła się już zima i przyszła wiosna; co się zmieniło w pogodzie, jakie kwiaty zaczęły rosnąć ( na zajęciach dzieci mówiły już o przebiśniegach, tulipanach, krokusach; kolorowały ich sylwety.) Można utrwalić ich nazwy dzieląc je na sylaby: tu- li- pan, kro-kus. Dzieląc, dziecko klaszcze, potem dzieli powtórnie przeliczając sylaby na palcach, by podać ich liczbę.
  2. Czytamy dziecku wierszyk- zagadkę:

Cebula Zbigniew Dmitroca Gdy ją gospodyni Z łupinek obiera, Często z jej powodu Łzy z oczu ociera.
  1. Po odczytaniu tekstu prezentujemy dziecku cebulę, zwracamy uwagę na to, że jest okrągła, składa się z warstw (możemy rozkroić cebulę), ma charakterystyczny zapach, jest soczysta, może mieć różne kolory: biały, żółty, czerwony, fioletowy (można zapytać dziecko, co w pokoju jest w tych kolorach). Z cebulki może wyrosnąć kwiat lub szczypiorek, którym posypujemy kanapki. Dzielimy na sylaby słowo: cebula, kwiat, szczypior.
  2. Zwracamy uwagę dziecka na to, co jest potrzebne cebulce, by coś z niej wyrosło (ziemia, woda, światło, odpowiednia temperatura- ciepło). Dobrze, jeśli dziecko samo udzieli choć częściowej odpowiedzi.
  1. Wspólnie z dzieckiem umieszczamy cebulkę w doniczce z ziemią lub na szklance wypełnionej wodą- zakładamy hodowlę szczypiorku, które dziecko może potem ściąć, by samodzielnie przygotować wiosenną kanapkę. Cebulkę można nakryć folią, by szczypiorek szybciej wyrósł.
 
  1. Po wykonanej pracy, myjemy ręce. Przed pójściem do łazienki albo w trakcie mycia można wspólnie powtarzać wierszyk:

Wo-da ka-pie kap, kap, kap,                       (dzieci klaszczą w dłonie na „kap, kap, kap”)

My-ję rę-ce chlap, chlap, chlap                  (dzieci strzepują ręce na „chlap, chlap, chlap”)

Czys-te rę-ce już ma-my,                             (dzieci w rytm wierszyka „obracają” ręce w nadgarstkach)

Więc je w ręcz-nik wy-cie-ra-my.               (dzieci pocierają rączkami o siebie).


  1. Dziecko próbuje samodzielnie narysować cebulkę, słuchając słów wierszyka i naśladując rysującego ją rodzica. Koloruje swój rysunek. Jeśli w domu jest bibuła lub kolorowy papier, można wykleić nimi kształt cebulki- wydzieranka. Można do tego celu wykorzystać także kolorowe strony ze zbędnych już gazet.

Okrągła cebula Emilia Raczek To jest cebula okrągła jak kula.                  Dzieci rysują na środku kartki koło. Małe wąsiki na dole ma.                            Dzieci rysują krótkie kreseczki pionowe wychodzące z obwodu koła położone­go najbliżej dziecka. Na górze sterczące, długie szczypiory dwa.                          Dzieci rysują długie dwie kreski pionowe wychodzące z obwodu koła położo­nego najdalej od dziecka.
  1. W kolejnym dniu naszą hodowlę roślin na parapecie możemy uzupełnić o fasolkę. Jak w przypadku cebuli, dziecko powinno poznać i opisać dorosłemu jej kształt, wielkość, fakturę, kolor (biała, czerwona, czarna-szukamy tych kolorów w otoczeniu), przećwiczyć sylabizowanie słowa: fasola/ fasolka. Zanim jedno ziarenko posadzimy, można wspólnie z dzieckiem wykonać instrument perkusyjny z kubeczka po jogurcie czy serku- wypełniamy go fasolką, oklejamy odpowiednio kolorowym papierem i dowolnie ozdabiamy (rysunkami, naklejkami).
 
  1. Fasolkę można posadzić w ziemi, woreczku strunowym wypełnionym namoczoną watą (przyczepiamy go spinaczem np. do firanki) albo układamy ją na gazie ułożonej na wypełnionym wodą słoiku (gazę mocujemy gumką recepturką).
  2. I z cebulką, i z fasolką można poćwiczyć przeliczanie (ile cebulek jest na tym talerzu), porównywanie zbiorów (Ile fasolek jest na tym talerzyku a ile na tym? Na którym jest więcej/mniej? Ile muszę dołożyć, żeby było po tyle samo?- tworzymy zbiory maksymalnie 5-6 elementowe).
 
  1. Proponuję pobawić się w kodowanie z wykorzystaniem cebulki, fasolki lub innych warzyw/ owoców/ przedmiotów dostępnych w domu. W tym celu układamy 2-3 elementy i prosimy, by dziecko dokończyło układanie/ kodowanie:
Np. cebula, fasolka, cebula…. fasolka, cebula, fasolka…. cebulka, fasolka, pomidor…  
  1. Wykorzystując fasolkę, możemy utrwalić nazwy figur geometrycznych. Rysujemy na kartce A4 koło, kwadrat, trójkąt i prosimy dziecko, by najpierw wodziło po liniach paluszkiem wskazującym, a potem kolejno na narysowanych liniach ułożyło fasolki. Można też pokusić się o narysowanie spirali, czy wielkich liter C (jak cebula) i F (jak fasola). A może dziecko zechce coś poukładać wg swojego pomysłu? Czemu nie? Uczymy się poprzez zabawę.
      Opracowała: A. Augustyniak